Основні типи керівників в організації - як стати ефективним керівником
04.04.2020 99 0

Основні типи керівників в організації - як стати ефективним керівником

Корисні поради
В закладки

Основні типи керівників в організації - як стати ефективним керівником

Добридень! У цій статті ми розповімо про те, які типи керівників бувають в організаціях, в чому їх особливості, як будувати спілкування з кожним з типів і як стати ефективним керівником.

Хороший менеджер поєднує в собі сильний характер, масштабність мислення, організаторські здібності та вміння подбати про колектив. Ефективний керівник досягає поставлених цілей завдяки знанням, правильному вибору виду керівництва, вмінню мотивувати, креативності та гнучкості. Він в курсі поточних робочих моментів, знає діяльність підрозділів зсередини, має авторитет у співробітників, у важкі для компанії періоди вселяє впевненість у подоланні тимчасових проблем. Ці характеристики притаманні ідеальному керівнику організації. На практиці такі менеджери практично не зустрічаються. У будь-якого з реально існуючих типів є свої переваги і недоліки.

Класифікації типів керівників

Управлінці діляться на п'ять психологічних типів по відношенню їх до справи і колективу:

1. що ставлять виробництво на перше місце, байдужі до підлеглих (диктатори).

Такий менеджер дотримується авторитарного стилю керівництва, точно знає, як досягти поставлених цілей, не цікавиться іншою думкою. Він швидко і грамотно ставить завдання і вимагає реалізації в найкоротші терміни. Жорстко контролює процес роботи на кожному етапі, не піклуючись про морально-психологічному кліматі колективу.

Управлінці такого типу незамінні в кризових ситуаціях, коли потрібно взяти на себе повну відповідальність, вміти швидко прийняти правильні рішення. Корисні на початкових етапах становлення компанії для виконання організаційних завдань і запуску виробництва, а також при роботі в силових структурах. Авторитарні керівники швидко ростуть по кар'єрних сходах.

2. Виявляють турботу про підлеглих, але попустітельскі пов'язані з виробництва.

Керівник при підборі кадрів орієнтується на особисті симпатії, створює сприятливий морально-психологічний клімат в колективі, вирішує конфліктні ситуації, активно користується системою заохочень. При демократичному типі управління частина відповідальності з керівника перекладається на колектив, рішення приймаються з урахуванням думки підлеглих, можливі компроміси.

Така позиція має істотні недоліки. Працівники в силу недостатнього контролю прагнуть створити для себе сприятливі умови, не розкриваючи здібності та вміння, не працюючи в повну силу. Просування по службі в демократа безпосередньо залежить від відносин з вищим начальством.

3. Байдужі до справи і колективу (песимісти).

Управлінець цього типу в житті колективу не бере, відповідальності уникає. Дотримуючись внутрішньому імпульсу, хаотично видає працівникам премії або відправляє у відпустку, відрядження без особливої ​​потреби. Відсутність мотивації і контролю, передача управління фактичному лідеру не сприяють здоровій обстановці колективу, не цікавлять підлеглих в кінцевому результаті праці.

Ліберальний стиль управління прийнятний в наукових групах, в організаціях з висококваліфікованими фахівцями, захопленими справою. Часто песимістами є менеджери передпенсійного віку, «досиджувати» до законного відпочинку по старості. Перспектив у такого типу керівників немає.

4. Проміжний тип (бюрократи).

Командувати такий тип менеджера не може. У нього на кожен випадок є інструкції, яких потрібно дотримуватися в роботі. Прибігає до переконань або передає свої повноваження начальникам підрозділів. Бюрократ не любить конфліктів, при необхідності йде на компроміси. Йому важливо, щоб в колективі панувала дружня обстановка, а прийняті рішення влаштовували підлеглих. Створює сприятливу атмосферу для новачків, хоче бути хорошим для всіх. Успішний у побудові кар'єри.

5. Об'єднуючий пріоритети (організатор).

У керівника цього типу своє ставлення до підбору кадрів. Набір співробітників проходить з урахуванням спеціалізації навчального закладу, стажу та особистісних характеристик. Збирає команду однодумців, готових віддати свої знання та вміння на виконання поставлених завдань в повному обсязі. Адаптується до навколишнього оточення, вміє бути гнучким, генерувати нові ідеї. Цей тип близький до ідеального, так як поєднує піклування за справу зі створенням сприятливого клімату в колективі.

Виходячи з даних характеристик можна відзначити, що функції і типи керівників нерозривно пов'язані. Але на практиці типи часто бувають змішаними.

Управлінці також поділяються залежно від кінцевих цілей, темпераменту, що склалася життєвої позиції на наступні типи:

  1. трудоголік. Головне для нього - результат. Заради цього готовий працювати понаднормово. Бере на себе рішення і контроль за виконання всіх основних завдань, не вміє делегувати частину роботи підлеглим.
  2. нерішучий. Боїться начальства, чекає прямих вказівок. З колективом спілкується через секретаря.
  3. аскет. Віддає всі сили дорученої справи, незважаючи на умови роботи і заробітну плату.
  4. друг. Дипломат в залагодженні конфліктів серед підлеглих. Чекає, що поточні питання улагодяться без його участі.
  5. Патріарх. Вважає, що тільки його точка зору вірна. Любить почесті, прояви поваги і чиношанування.
  6. педант. Вчить підлеглих порядку і відповідальності, читає нотації незалежно від результатів роботи.
  7. харизматичний. Колектив обожнює такого управлінця. Він користується цим і без особливих зусиль надихає співробітників на трудові перемоги.

Поширена категорія поділу на типи керівників по Адизесу, є фахівцем світового рівня в сфері ефективного ведення бізнесу в постійно мінливих умовах. Письменник, політолог, економіст, який випустив посібники про те, як стати ідеальним менеджером і управляти компанією на всіх циклах, виділив 4 типи керівників:

  1. Виробник. Головне завдання - випуск достатньої кількості товарів або послуг, які задовольняють запити покупців. Управлінець цього типу виконує нагальні завдання, не думаючи про перспективу. Він компетентний, нетерплячий, не схильний до аналізу, постійно в дії.
  2. Підприємець. Чарівна, незалежна особистість, яка вміє мислити масштабно, генерувати новаторські ідеї. Його завданням є прогноз можливих ситуацій, вибір оптимального рішення для пристосування компанії до змінного середовища. Підприємець ніколи не задовольняється досягнутими результатами, постійно хоче змін.
  3. Адміністратор. Його діяльність спрямована на систематизацію та упорядкування виробництва. Аналізуючи результати роботи, вирішує, чи можна збільшити ефективність діяльності, при економії матеріальних і людських ресурсів. Вся робота адміністратора підпорядкована суворим регламентам, дотримання правил, налагодженню раціонального взаємодії підрозділів, документообігу.
  4. інтегратор. Робота управлінця спрямована на об'єднання підлеглих, вибудовування довірчих відносин. По суті, є фактичним лідером в робочій групі, налагоджувати колективна взаємодія і запобігає зниження продуктивності через міжособистісних внутрішніх конфліктів.

Як стверджує Адизес, ідеальних менеджерів немає. Все залежить від стилів управління і типів керівників. Потрібно мати мінімальний набір якостей кожного типу і вибирати стиль роботи в залежності від обставин, що склалися на кожному етапі розвитку компанії.

Лідер і керівник: відмінні риси

Фактичний лідер поєднує психологічний авторитет і професіоналізм, в той час як керівник виконує управлінські функції незалежно від міжособистісних зв'язків з підлеглими.

Якщо менеджера призначає керівників вищого рівня або вибирають на загальних зборах, то ці процеси планові і регульовані. Лідера робоча група висуває стихійно.

При існуючих розбіжностях, ці поняття об'єднує мотивування колективу на виконання поставлених завдань, створення умов для безперебійного робочого процесу.

Основні відмінності між лідером і керівником:

  1. Лідер впливає на групу неформально, керівник діє в рамках формальних відносин.
  2. Лідер поширює свій вплив всередині самої маленької купки колег, членом якої є. Офіційний менеджер представляє підлеглих і сприяє вибудовування відносин в структурі підприємства.
  3. Керівництво більш постійно, лідерство залежить від настрою колективу.
  4. В руках формального лідера знаходяться важелі управління в вигляді системи матеріального заохочення і покарання. Неформальний не застосовує до колег ці заходи впливу.
  5. Призначений управлінець вирішує проблеми з урахуванням обставин та інформування. Лідер приймає рішення, які стосуються безпосередньо до групи.
  6. Лідер має авторитет в колективі, керівник - необов'язково.

Управлінець ставить завдання і контролює робочі моменти. Він не завжди зацікавлений у підвищенні продуктивності праці, ефективній роботі підлеглих, може займати пасивну позицію. Головне, щоб робота протікала в плановому порядку.

Лідер надихає членів групи своїм прикладом, знає кінцеву мету і направляє колег на кожному етапі виконання завдань. Він генерує нові ідеї, проявляє ініціативу.

Якщо керівник ставить завдання, то лідер їх реалізує. Офіційний менеджер домагається результатів постійним контролем над співробітниками, а неофіційний довіряє їм.

Для отримання результатів лідер не зациклюється на правилах, планах і узгодженнях. Вміє бути гнучким, є ентузіастом своєї справи, харизматичний і любимо колегами.

Як взаємодіяти з різними типами керівників

Колектив складається з людей з різними психічними властивостями і поведінкою. Щоб керівнику було легше управляти, він повинен знати які типи існують серед співробітників. Підлеглі бувають:

  • кар'єристи;
  • експерти;
  • формалісти;
  • трудоголіки;
  • критикани;
  • імітатори;
  • лінивці.

Незважаючи на різноманітні типи керівників і підлеглих, які в деяких пунктах збігаються, вони мають комунікувати в рамках виробничої діяльності. Розглянемо, як це зробити комфортно і безболісно з боку співробітників.

Тип керівникахарактер спілкування
психологічний
диктаторДотримуйтесь дисципліну, точно дотримуйтесь вказівок. Не варто дискутувати, висувати ідеї і висловлювати свою думку з будь-якого питання.
демократПроявляйте ініціативу, радьтеся з робочим моментам. Можна звертатися з особистими проханнями.
лібералЗа великим рахунком такому керівнику немає до вас ніякого діла, але при зверненні не відмовить, допоможе порадою і справою.
бюрократВиконуйте роботу за розробленими правилами, звертайте увагу на дрібниці. Чи не висувайте нових ідей, які не висловлюйте сумнівів в установленому порядку.
ОрганізаторВітає ініціативу, але вважає за краще, щоб робочі питання вирішувалися всередині команди.
По відношенню до виробництва
ВиробникБудьте готові до понаднормової роботи при зриві планових показників. Виконуйте, а не обговорюйте поставлену задачу. При розмові спочатку опишіть суть питання, потім подробиці.
ПідприємецьПоказуйте зацікавленість у всіх починаннях, слухайте не перебиваючи. Після постановки завдання, уточніть деталі. Під час роботи не відволікайтеся на сторонні справи.
АдміністраторПлануйте і погоджуйте з ним роботу. Сумлінно виконуйте обов'язки. Інформацію підносите виразно, дохідливо і дозовано.
інтеграторБудьте доброзичливі і в хороших відносинах з колегами. Виниклі ідеї доносите керівнику після схвалення колективу.

Якщо ви влаштувалися в колектив з «важким» керівником:

  • постарайтеся зрозуміти шефа;
  • не конфліктує, виконуйте роботу строго за посадовими обов'язками;
  • спробуйте пристосуватися і змінитися самі;
  • висловіть свою позицію, будьте переконливими;
  • поскаржтеся вищестоящому керівництву, попередньо переконавшись в його об'єктивності.

Якщо запропоновані варіанти не підходять, залишається крайній захід - звільнення.

Як стати ефективним керівником

Ефективний управлінець володіє певним набором особистісних якостей і умінь. Щоб заробити авторитет серед співробітників, потрібно бути відповідальним, пунктуальним, тримати слово. Так як доведеться спілкуватися з людьми різного психотипу, потрібно бути емоційно стійким, зберігати витримку в будь-якій ситуації.

Для правильного планування визначаються пріоритети. Першочерговим завданням приділяють більше уваги і робочого часу, ніж другорядним.

Хороший менеджер реально оцінює свої здібності, делегує частину роботи своїм підлеглим.

Якщо ви вирішили стати ефективним керівником, то необхідно дотримуватися розроблених науковим і досвідченим шляхом методик, основу яких становить п'ять кроків.

Крок 1. Виробіть політику управління.

Реально оцініть покладену на вас завдання. Складіть довгостроковий план, розподіліть обов'язки між підрозділами так, щоб навантаження було рівномірна. Для цього користуються графічною схемою, де позначають ролі всіх ключових співробітників у вирішенні загальної задачі.

крок 2. Удосконалюйтеся і розвивайтеся.

  • Постійно займайтеся самоосвітою, користуйтеся щоденником, вчіться планування, ораторському мистецтву.
  • Підвищуйте професіоналізм, відвідуючи семінари, тренінги, читаючи спеціальну літературу. Будьте в курсі останніх змін в законодавстві. У повсякденній роботі доведеться застосовувати знання в області психології, юриспруденції, економіки та інших наук. Для цього необхідно бути різнобічно освіченою особистістю і компетентним управлінцем.
  • Залучайте в навчання для підвищення кваліфікації своїх підлеглих. З грамотними фахівцями легше вирішувати виробничі завдання.
  • Будьте ближче до робочої групи, спілкуйтеся з співробітниками. Відкриті двері кабінету підлеглі сприймають як можливість вирішення виробничих і особистих проблем. У розмові може з'ясуватися, що у кого-то з членів колективу є цікавий досвід, експертні знання, і він готовий ними поділитися.
  • Вивчайте досвід успішних менеджерів. Порівняйте свій довгостроковий план зі ступенями досягнень відомих особистостей. Допоможе в управлінській діяльності спостереження за вищим керівником. Запам'ятовуйте і переймайте його навички, ділову манеру спілкування, риси характеру.
  • При конфліктних ситуаціях не підтримуйте жодну зі сторін, шукайте вирішення проблеми. Спокійно сприймайте конструктивну критику.

крок 3. Заводите корисні знайомства.

Ефективний керівник позначає коло знайомств, який допомагає у виконанні виробничих завдань. У це коло входить вище керівництво, партнери по бізнесу, службовці міністерств і відомств.

Зацікавлюйте потенційних партнерів, пояснюйте, яку взаємну вигоду ви отримаєте від спільної роботи. Визначтеся, до якої міри ви готові йти на поступки. Вивчайте співробітників правильно спілкуватися з представниками інших компаній. Одна невдала фраза перекреслить роботу по налагодженню ділових відносин.

крок 4. Навчіться приймати рішення.

Рішення повинні бути зваженими, відповідальними та зрозумілими колективу. Не можна приймати їх інтуїтивно. Необхідно проаналізувати проблему, прорахувати наслідки.

Своєчасно винесене рішення (без затягування термінів) забезпечить роботу компанії в плановому режимі, без зривів і авралів.

Чи не перекладайте відповідальність на інших, це підірве ваш авторитет.

Під час обговорення проблеми і наявності протилежних думок, останнє слово повинно бути за вами.

крок 5. Будьте гнучкими і креативними в кризу.

Умійте вчасно змінити стиль керівництва. Не бійтеся приймати сміливі, неординарні рішення. Під час кризи, головне, вижити і втриматися на плаву. Поділіться планами з колективом, обговоріть можливі ризики. Вислухайте альтернативні пропозиції. Переконайте підлеглих в тому, що труднощі носять тимчасовий характер і разом подолати їх легше.

В ідеалі, ефективний керівник повинен вміти мотивувати колектив, приймати виважені рішення, вчасно орієнтуватися в умовах, що змінюються заради досягнення поставлених цілей.

Комментарии (0)
Додати коментар
Які питання задають на співбесіді при прийомі на роботу
Добридень! У цій статті ми розповімо про те, які питання задають на співбесіді і як на них краще відповісти.
Як стати волонтером на чемпіонаті світу або в дитячому будинку
Добрий день. Сьогодні ми розповімо вам про те, як стати волонтером. Зі статті ви дізнаєтеся, з чого слід почати, які види волонтерства бувають і де шукати вакансії.
У чому різниця між почуттями та емоціями
У чому різниця між почуттями та емоціями
У чому різниця між почуттями та емоціями
08.10.19 Психологія особистості
Протягом життя люди відчувають різні відчуття, серед яких особливе місце займають почуття людини і його переживання.
Які бувають дівчата: типи жіночого характеру
Які бувають дівчата: типи жіночого характеру
Які бувають дівчата: типи жіночого характеру
30.08.19 Психологія особистості
Неординарні, яскраві, турботливі, милі, активні, працьовиті - про жіночі позитивних якостях можна говорити досить довго.
Які бувають чоловіки за характером: аналіз типажів
На формування характеру людини впливає безліч факторів. Значення має все: умови проживання, виховання, оточення, спадковість.
Психологічні типи особистості людини
Психологічні типи особистості людини
Психологічні типи особистості людини
07.08.19 Психологія особистості
Для кожної людини властиво мати свої особливості поведінки і характеру, які частково успадковуються від предків, а частково купуються при взаємодії з суспільством.